Why hiding in the dark? - Kapitel 3

Jag hade äntligen börjat komma in det där schemat som Fredric hade satt på min dörr. Hade lärt mig precis när min mattelektion var, vart engelska lektionen höll till och när lunchen ägde rum. Det började liksom arta sig. Dessutom hade jag lyckats få upp mina betyg litet på bara några veckor. Det enda som inte riktigt gick ihop än var polarna, men det skulle väl komma så småningom. Förhoppningsvis..

Just den här natten så kunde jag inte sova. Jag hade legat och vridit mig om och om igen utan att kunna få någon djupare sömn än vanligt medvetande. Varför kunde jag bara inte få somna? Klockan var runt 2 på natten och jag bestämde mig för att faktiskt kliva upp. Jag kunde ju inte ligga här och dra mig utan att sova.. En promenad brukade liksom alltid hjälpa mig med att kunna somna om.
Suckade och satte mig upp i sängen innan jag sträckte mig efter mina kläder. Hade kommit fram till att det alltid var bäst att sova i underkläder här.. Naken gick inte för folk fick för sig att komma in och kolla så man vaknat på morgonen. Pinsamt om täcket hade ramlat ner lite för mycket då..
I vilket fall som helst så reste jag på mig och sträckte upp armarna över huvudet då jag fått på mig kläderna innan jag vandrade bort till dörren. Öppnade den så tyst som möjligt och slank ut i korridoren. Dom brukade ha vakter som kollade om folk sov, men inatt verkade det lugnt.. Log kort och drog upp huvan över huvudet, stängde dörren och låste innan jag började gå längs korridoren. Som tur var så fanns det en dörr som ledde ut lite längre bort, då jag kände att jag behövde lite frisk luft. Öppnade den tyst och slank ut igenom den också innan jag stängde den. Drog ett djupt andetag och slöt ögonen innan jag öppnade dem för att kunna se var jag var på väg då jag hade börjat styra mina steg emot skogen. Natur var alltid bra för hälsan.

När jag hade gått en stund, eftersom skogen var ganska långt bort, så såg jag plötsligt två ljusstrimmor. Kisade med ögonen och lyfte ögonbrynet innan jag körde ned händerna i fickorna. Blev såklart nyfiken på vilka som möjligtvis var uppe såhär sent på natten förutom jag, så jag styrde stegen åt det hållet. Det var inte ofta som folk på skolan var uppe mitt i natten om jag hade rätt. Hörde plötsligt hur en motor spann igång och såg sedan hur ljusstrimmorna sakta försvann längre bort. Förde luggen ur ansiktet och började gå bort mot platsen där jag trodde att bilen, som jag nu hade kommit fram till att det hade varit, hade stått. Plötsligt hörde jag ett lågt stönande. Det var inget stönande av välbehag precis, mera ett av smärta. En rysning gick igenom min annars så kaxiga kropp och jag såg mig omkring. Kunde knappt urskilja det, men vid ett träd låg en kropp och det rörde sig. Ganska långsamt gick det, men det såg ut som personen som låg där var på väg att tända en cigarett.
"Hallå? "
Jag lyfte ögonbrynet innan jag gick närmare för att sedan harkla mig och huka mig en liten bit ifrån människan. Sträckte ut handen för att ta tag i ciggen som personen i fråga höll i.
"Vafaan..", stönade personen i fråga till, "Ge mig ciggen, det är fan det enda som kan få mig lugn.. Vad i helvete.."
Jag flinade till innan jag tog ett bloss av ciggen för att sedan fimpa den emot marken. Såg konturerna på snubben i gräset innan jag harklade mig för att sätta mig bekvämt där jag nyss suttit på huk.
"Oy, vad har hänt?"
Jag hörde ett nytt stönande och kunde se hur personen i fråga vände på sig så denne kunde se åt mitt håll. Rynkade litet på näsan innan jag harklade mig. Visste inte vad som hade hänt, men människan hade defenetivt ont.
"Jag har fått spö från några jävla idioter.. Vart är min cigg?"
Jag kände plötsligt en liten oro i min mage. Jag hade alltid haft en tendens till att vilja ta hand om folk som mådde dåligt.. Hur kaxig eller elak jag nu faktiskt kunde vara annars. Detta gällde nu med. Harklade mig och höll ciggen utom räckhåll för snubben.
"Din cigg är i tryggt förvar. Vad heter du?"
Kände jag den här snubben? Han måste ju gå på skolan eftersom han var på skolans mark.. Dock kunde han lika gärna ha varit någon som varit ute och gått eller något.. Men han borde nog vara en person som gick på skolan.. Han lät ju ganska ung. 
Dessutom så var ju skolan inhägnad av en ganska hög och solid mur, så om nu inte denna snubbe råkade vara en supertränad marinsoldat eller något så skulle det vara möjligt. Men nu såg det inte så ut, så jag drog helt enkelt slutsatsen att han var elev.
"Lotus.."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback